top of page
1209 Lester Bowie The Great Pretender.jp

Projekty Lestera Bowiego, poza Art Ensemble of Chicago, stawiają na linie pomiędzy wymagającą muzyką improwizowaną a R & B-pop. Ta pozorna dychotomia ma rzekomo uniwersalny dźwięk bliski sprzedaży, ale mówi bardziej o kaprysach i farsach, które Bowie widzi w hipokryzji życia. The Great Pretender to doskonały tytuł dla tego wysiłku, będący mieszanką funku i humoru, gospel i jazzu, bez drobnych odniesień do Dizzy Gillespie, wczesnego doo wop, Mahalii Jackson, Jamesa Browna i Sun Ra. 

 

Długi utwór tytułowy unowocześnia hit Buck Ram na wielu poziomach, ponieważ chytra, sprośna i komediowa trąbka Bowiego uderza każdy nerw w kiwający głową kościelny backbeat, akcentowany przez ooh-ooh wokale Fontelli Bass i Davida Peastona. Zespół podwaja tempo w czasie walca z mocnym saksofonem barytonowym Hamiet Bluiett prowadzącym łagodną szarżę, podczas gdy Bowie przyjmuje więcej swobód slapstickowych, dodając komponent wokalny bezpośrednio skopiowany z Daffy Duck. 

 

Drugim głównym kawałkiem jest „Rios Negroes”, elektryzujący calypso, w którym niekończąca się energia kinetyczna przepływa przez partię dowodzącego trębacza Don Juana caballero, częściowo liryzm generała George'a Pattona - jego najlepszy jam wszech czasów. Głęboka gra basowa Freda Williamsa i fortepian montuno Donalda Smitha doskonale wspierają krzykliwego Bowiego z wielką głębią i ograniczeniem, bez wybuchania bomb. 

 

Zespół gra przezabawną wersję "It's Howdy Doody Time" z skocznym basem i perkusją Phillipa Wilsona z Nowego Orleanu. Bowie jeszcze tam nie skończył, wzywając upiorne duchy z wokalnymi nawiedzeniami przez ciemność i cienie na złowieszczym „Oh, How the Ghost Sings” i pytaniach „Doom?” w "When the Doom (Moon) Comes over the Mountain", wywołując potwornie przerażający warczenie i beczenie przez jego róg nad organami Smitha, trzaskający bas Williamsa i dudniące bębnienie Wilsona. The Great Pretender nie ma nic wspólnego z magnum opus Bowiego The 5th Power, ale nie za wiele, jeśli chodzi o czysty modernizm. To niezwykle przyjemny, kreatywny jazz, godny miejsca w Twojej kolekcji.

Hamiet Bluiett - Baritone Saxophone

Donald Smith - Piano, Organ

Fred Williams - Bass, Electric Bass

Hamiet Bluiett - Baritone Saxophone

Phillip Wilson - Drums

Fontella Bass - Vocal

David Peaston - Vocal

Release date: 01.02.1982
ECM 1209

1

THE GREAT PRETENDER(Buck Ram)

16:50

2

IT'S HOWDY DOODY TIME(Edward Kean)

02:07

3

WHEN THE DOOM (MOON) COMES OVER THE MOUNTAIN: A) DOOM? B) WHEN THE MOON COMES OVER THE MOUNTAIN(Harry M. Woods)

03:38

4

RIOS NEGROS(Lester Bowie)

07:15

5

ROSE DROP(Lester Bowie)

07:25

6

OH, HOW THE GHOST SINGS(Lester Bowie, Fred Williams, Manfred Eicher, Phillip Wilson, Donald Smith)

05:50

bottom of page