Tõnu Kaljuste Conductor
Tõnu Kaljuste Conductor
W tym roku wytwórnia ECM Manfreda Eichera obchodzi 50-lecie swojej działalności fonograficznej. Z tej okazji pojawiają się reedycje płyt, którymi firma dokumentuje swoje najważniejsze osiągnięcia edycyjne. Ale oprócz nich ukazują się stale nowe albumy, premiery 2019 roku. Jedną z nich jest podwójny kompakt CD z zarejestrowanym w Filharmonii Monachijskiej recitalem fortepianowym Keitha Jarretta.
Ten występ potwierdza tylko moje kilkudziesięcioletnie przekonanie, że Keith Jarrett jest muzycznym geniuszem. Nie dość, że wspaniale panuje nad formą i treścią swoich wypowiedzi, jest bezwzględnie konsekwentny w wyborze środków technicznych i kompozytorskich podczas interpretowania lub improwizowania utworów, to – spełniając wszelkie stylistyczne uwarunkowania przywoływanych podczas gry estetyk dźwiękowych, często jeszcze przekraczając ich granice w twórczy, sobie tylko właściwy sposób – poszerza przypisywane im wyrazowe i emocjonalne status quo. Jeśli jeszcze przypomnę o niewiarygodnej technice pianistycznej Jarretta, to staje się zrozumiałe, dlaczego wiele z jego dokonań uznaję za doskonałe.
Takim też jest, moim zdaniem, recital z roku 2016. Wypełnia go głównie kompozycja Jarretta składająca się z 12 części przywołujących style, które stanowiły dla niego inspirację. Chyba można również uznać ten zbiór za specyficzną suitę, prezentującą istotne dla Jarretta wartości w muzyce XX i XXI wieku. Pierwsza, najdłuższa z części (13:58), odwołuje się początkowo do współczesnej awangardy klasycznej i free jazzu, a następnie, po generalnej pauzie, kontynuuje ową melodyczną niezależność od skalowych uściśleń, wprowadzając równocześnie repetytywną figurację w głosie basowym. Ta fakturalna zmiana mocno przekształca wcześniejszą ekspresję w pulsację niemal atonalnego boogie-woogie.
Część druga została skomponowana w całości w technice kontrapunktycznej. Jej harmonika została też pozbawiona kadencyjnych zależności przywołując w pamięci polifoniczną spuściznę Dmitrija Szostakowicza. Część trzecia, początkowo romantyczna, budowana w harmonii klasycznej, niepostrzeżenie przeistacza się w quasi-gospel, które trwa aż do jej zakończenia. Część czwarta to specyficzny, bardzo energetyczny rhythm and blues, obecny często w jego własnych recitalach. W części piątej Jarrett tworzy swoją wizję muzyki filmowej (teatralnej?), gdzie melodyczne narracje w tonacjach molowych przebiegają stale w progresjach tonalnych bez modulacji. Część szóstą stanowi romantyczna ballada kształtowana na styku tonalności z atonalnością, by w części siódmej przeistoczyć się w wirtuozowską miniaturę, niemal dodekafoniczną w konstrukcji.
Część ósma, już na drugim dysku, jest formą pełną refleksji, graną ad libitum i przepełnioną głęboką, stonowaną w dynamice, ekspresją. Dwunastotaktowy blues stanowi część dziewiątą. Jarrett sięga tu do archetypu, ale modyfikuje go zgodnie ze swoimi, twórczymi preferencjami. Część dziesiątą wypełnia kompozycja budowana w strukturach bitonalnych opartych na stałej motoryce przebiegów pasażowych w akompaniamencie, a jedenastą część można określić mianem szczególnej, współczesnej alegorii chopinowskiego Impromptu. Część dwunasta, zamykającą suitę, nawiązuje do jej części pierwszej i będąc błyskotliwą kontynuacją aleatorycznych fraz, stanowi efektowny finał całości.
Zagrane jeszcze jako ballady trzy instrumentalne piosenki autorstwa innych kompozytorów (Answer Me, My Love; It’s a Lonesome Old Town; Somewhere Over the Rainbow) stworzyły nastrój zadumy i zamyślenia. Keith Jarrett korzystając z całej palety środków artykulacyjnych, dynamicznych i wyrazowych po prostu wzrusza.
Release date: 01.11.2019
ECM 2667/68
CD 1
1
PART I(Keith Jarrett)
13:58
2
PART II(Keith Jarrett)
07:23
3
PART III(Keith Jarrett)
06:15
4
PART IV(Keith Jarrett)
04:15
5
PART V(Keith Jarrett)
04:29
6
PART VI(Keith Jarrett)
06:08
7
PART VII(Keith Jarrett)
02:20
CD 2
1
PART VIII(Keith Jarrett)
08:08
2
PART IX(Keith Jarrett)
03:27
3
PART X(Keith Jarrett)
07:44
4
PART XI(Keith Jarrett)
09:01
5
PART XII(Keith Jarrett)
03:19
6
ANSWER ME MY LOVE(Gerhard Winkler, Fred Rauch)
04:40
7
IT’S A LONESOME OLD TOWN(Harry Tobias, Charles Kisco)
05:43
8
SOMEWHERE OVER THE RAINBOW(Harold Arlen)
06:43