Tõnu Kaljuste Conductor
Tõnu Kaljuste Conductor
Francuski akordeonista Jean-Louis Matinier oraz francusko-włosko-algierski gitarzysta Kevin Seddiki po raz pierwszy spotkali się prawie dziesięć lat temu w opactwie Royaumont, które od dawna stanowi centrum wymiany i nauki międzykulturowej. Jean-Louis Matinier był także muzykiem Kevina Seddiki( wraz z perkusistą Bijana Chemiranim, wokalistką Marią Simoglou i Paoli Pandolfo grajacym na altówce da gamba). Doskonale zgrali się w autorskim trio Matinier-Seddiki-Chemirani. „Im dłużej graliśmy razem – wspomina współpracę Jean-Louis Matinier – tym wyraźniej stało się, że musimy przejść głębszą muzyczną syntezie w duecie, badając dźwięki i kolory oraz możliwości orkiestrowe naszych instrumentów. Koncepcja, którą odtąd opisywaliśmy jako „muzykę kameralną otwartą na świat”, rozkwitała w nas naturalnie przez kilka lat”.
Akordeonista Jean-Louis Matinier jest od dawna twórczo obecny na nagraniach ECM Records. Można go usłyszeć w zespole Anouara Brahema (na płytach “Le pas du chat noir” i „Le voyage de Sahar”), Louisa Sclavisa („Dans la nuit”), Françoisa Couturiera („Nostalghia”, „Tarkovsky Quartet”), a także w duecie z Marco Ambrosinim („Inventio”). Pracował także w różnych zespołach (od małych grup po orkiestry), grał w Orchestre National de Jazz i towarzyszył Juliette Gréco podczas licznych tras koncertowych. Niezwykle ciekawie prezentuje się w relacjach artystycznego duetu i rewelacyjnie wypadłe jego sesje, nagrania i koncerty z Marco Ambrosinim, Renaud Garcia-Fons i Michaelem Riesslerem „ Kontekst duetu – mówi Jean-Louis Matinier – pozwala na wielką swobodę, natychmiastową reakcję, całkowity dialog, docenienie ciszy i czasu”. Podobne podejście do rytmu i czasem perkusyjny charakter gry na gitarze Kevina Seddiki stworzyło ciekawą jakość i specyficzne brzmienie. Gra gitarzysty, pozostającego pod wpływem jego badań nad irańskim bębnem ręcznym tombak lub zarb jest także znamienne. Także zachwyt dla instrumentów rodziny akordeonów jest charakterystyczne w jego muzyce: towarzyszył niegdyś mistrzowi bandoneonu Dino Saluzzi’emu, zagrał na płycie „Il Sentiero” z 2012 roku, koncertował z Danielem Di Bonaventurą. Sedikki, dla którego jest to debiut w ECM Records, uczył się gry na gitarze klasycznej u Pablo Márqueza, współpracował z wieloma improwizatorami różnych gatunków muzycznych, od jazzu po projekty międzykulturowe.
Teraz przyszła kolej na pierwszą dokumentację nowego przedsięwzięcia akordeonisty Jean-Louisa Matiniera i gitarzysty Kevina Seddiki. Zakres muzyki nagranej na „Rivages” rozciąga się od tradycyjnego „Greensleeves” do „Les Berceaux” Gabriela Fauré’a po kompozycje i improwizacje obu bohaterów nagrania w charakterystycznej dla ECM Records stylistyce „brzmienia powyżej ciszy”. To oczywiste, skoro album został wyprodukowany przez Manfreda Eichera i nagrany w słynnym Auditorio Stelio Molo Studio w Lugano.
Kevin Seddiki - Guitar
Release date: 29.05.2020
ECM 2617
1
SCHUMANNSKO(Kevin Seddiki, Raphaël Merlin, Bijan Chemirani)
04:51
2
APRÈS LA PLUIE(Kevin Seddiki)
03:37
3
LES BERCEAUX(Gabriel Fauré)
03:22
4
RÊVERIE(Jean-Louis Matinier, Kevin Seddiki)
03:19
5
MIROIRS(Jean-Louis Matinier, Kevin Seddiki)
03:11
6
GREENSLEEVES(Traditional)
03:57
7
FEUX FOLLETS(Jean-Louis Matinier, Kevin Seddiki)
02:27
8
CHANSON D'HÉLÈNE(Philippe Sarde)
03:46
9
IN C(Jean-Louis Matinier, Kevin Seddiki)
04:39
10
DERIVANDO(Kevin Seddiki)
02:10
11
SOUS L'HORIZON(Jean-Louis Matinier)
04:13