top of page

James Fei - Sopranino and Alto Saxophone, Contra Alto Clarinet, Electronics

Hugh Ragin - Trumpet, Piccolo Trumpet

Tyshawn Sorey - Trombone, Piano, Drums, Percussion

Jaribu Shahid - Double Bass, Bass Guitar, Percussion

Tani Tabbal - Drums, Percussion

Kikanju Baku - Drums, Percussion

William Winant - Percussion, Tubular Bells, Glockenspiel, Vibraphone, Marimba, Roto Toms, Cymbals, Bass Drum, Woodblocks, Timpan

Release date: 16.06.2017
ECM 2494/95

Roscoe Mitchell zestawia ze sobą swoje cztery charakterystyczne tria i po raz pierwszy łączy ich brzmienia. Owocem tego przedsięwzięcia jest porywający podwójny album, zarejestrowany w Muzeum Sztuki Współczesnej w Chicago.

Mitchell – multiinstrumentalista i kompozytor został zaproszony do zaprezentowania swojej nowej muzyki w ramach wystawy The Freedom Principle (Zasada Wolności), zorganizowanej dla uczczenia nowych kierunków w sztuce i muzyce, wyznaczonych przez chicagowską organizację Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM – Stowarzyszenie na rzecz Rozwoju Muzyków Kreatywnych).

Rozpoczynając badaniem “Przestrzennych Aspektów Dźwięku”, w którym udział wzięło trio z Craigiem Tabornem i Tyshawnem Soreyem w składzie (obaj na fortepianie), Mitchell szkicuje coś w rodzaju swojego autoportretu na tle nieustannie zmieniających się kolorów i tekstur.

Dwa utwory – w tym tytułowy – wykorzystują bogate instrumentarium perkusyjne Art Ensemble of Chicago, dzięki czemu słuchacz może rozkoszować się swoistą panoramą gongów, dzwonków, kołatek, syren, czy bębenków. Każdy z muzyków, który wziął udział w nagraniu tego albumu, daje od siebie coś wyjątkowego. Przykłady można mnożyć: piękna, liryczna partia gitary basowej Jaribu Shahida w utworze “EP 7849”, chwytające za serce solo w “Cards for Drums” w wykonaniu Taniego Tabbala, partia trąbki Hugh Ragina w “Bells for the South Side”, czy klimatyczna elektronika Craiga Taborna i Jamesa Fei w “Red Moon in the Sky”.

Całość spajają partie saksofonowe Mitchella - od szczebioczącego saksofonu sopranowego, po potężny basowy. Ostatnim utworem na krążku jest “Odwalla”, którą Mitchell skomponował z dedykacją dla Art Ensemble.

(https://www.swiatksiazki.pl)

CD 1

1

SPATIAL ASPECTS OF THE SOUND(Roscoe Mitchell)

12:14

2

PANOPLY(Roscoe Mitchell)

07:36

3

PRELUDE TO A ROSE(Roscoe Mitchell)

12:44

4

DANCING IN THE CANYON(Craig Taborn, Kikanju Baku, Roscoe Mitchell)

10:23

5

EP 7849(Roscoe Mitchell)

08:13

6

BELLS FOR THE SOUTH SIDE(Roscoe Mitchell)

12:35

CD 2

1

PRELUDE TO THE CARD GAME, CARDS FOR DRUMS, AND THE FINAL HAND(Roscoe Mitchell)

16:03

2

THE LAST CHORD(Roscoe Mitchell)

12:26

3

SIX GONGS AND TWO WOODBLOCKS(Roscoe Mitchell)

07:50

4

R509A TWENTY B(Roscoe Mitchell)

01:34

5

RED MOON IN THE SKY / ODWALLA(Roscoe Mitchell)

25:49

bottom of page