top of page
2389_Anja_Lechner,_Agnès_Vesterman_Valentin_Silvestrov-_Hieroglyphen_der_Nacht.jpg

Valentin Silvestrov to ukraiński kompozytor urodzony w 1937 r. w Kijowie. Uważany jest za twórcę postmodernistycznego, choć z jego twórczości przebijają także cechy neoklasycyzmu. Album pt. „Hieroglyphen Der Nacht” (Hieroglify nocy) został zrealizowany z okazji 80. urodzin kompozytora (30 września 2017) i zawiera muzykę przeznaczoną na wiolonczelę solo oraz dwie wiolonczele (czasem także na tam-tam). Przy pracy nad płytą spotkały się dwie wybitne instrumentalistki: Anja Lechner oraz Agnès Vesterman, które w przeszłości współpracowały ze sobą także przy innych projektach.

Cykl „Hieroglyphen der Nacht”składa się z kilku części, zróżnicowanych pod względem charakteru. Pierwszą część (Drei Stücke) stanowią trzy poetyckie, nokturnowe obrazy (Hieroglyphen der Nacht, Nachhall eines Walzers, Nachhall einer Sarabande). Elegie na wiolonczelę solo i dwa tam-tamy wprowadza w nastrój niepokoju i lęku, lecz następująca po niej część zatytułowana 8.VI.1810... zum Geburstag R.A. Schumann przenosi nas w dobrze znany i oswojony świat tonalnych brzmień spod znaku romantycznej kantyleny. Augenblicke der Stille und Traurigkeit (Chwila milczenia i smutku) to z kolei muzyczny obraz ciszy, pełnej refleksyjnej zadumy. Kolejne dwie części (Serenaden i Lacrimosa) ożywiają nieco nastrój, wprowadzając szybszy ruch i śpiewną melodię. Zarówno te dwa ogniwa, jak i następująca po nich część pt. 25.X.1893... zum Andenken an P.I. Tschaikowskij stanowią nawiązanie do wcześniejszych epok w muzyce (tonalne brzmienie, tradycyjne gatunki i formy). W Walzer der Alpenglöckchen linia melodyczna zostaje ograniczona do krótkich, ledwo słyszalnych, zanikających motywów.

Wszystko to razem składa się na obraz skrajnie oszczędny w doborze środków, wyciszony, przeznaczony dla świadomego i wymagającego odbiorcy, który nie obawia się chropawych, współczesnych brzmień utrzymanych w skąpej, ascetycznej estetyce. „Hieroglyphen Der Nacht”to muzyka skupienia, która nad hałaśliwe eksperymenty i instrumentalne fajerwerki przedkłada kontemplację dźwięków rozbrzmiewających w głębokiej ciszy.

(http://jazzforum.com.pl)

Agnès Vesterman - Violoncello

Release date: 22.09.2017
ECM 2389

VALENTIN SILVESTROV - DREI STÜCKE

1

Hieroglyphen der Nacht

01:55

2

Nachhall eines Walzers

02:38

3

Nachhall einer Sarabande

03:49

VALENTIN SILVESTROV - ELEGIE

4

I

02:01

5

II

03:11

6

III

11:10

VALENTIN SILVESTROV - 8.VI.1810 ... ZUM GEBURTSTAG R.A.SCHUMANN

7

Elegie

03:53

8

Serenade

01:51

9

Menuett

02:26

VALENTIN SILVESTROV -

10

Augenblicke der Stille und Traurigkeit

07:56

VALENTIN SILVESTROV - SERENADEN

11

Abendserenade

03:11

12

Abendserenade

02:29

VALENTIN SILVESTROV -

13

Lacrimosa

03:42

VALENTIN SILVESTROV - 25.X.1893 ... ZUM ANDENKEN AN P.I.TSCHAIKOWSKIJ

14

Präludium ?Geburt der Melodie?

02:50

15

Wiegenlied

04:38

16

Serenade

03:46

VALENTIN SILVESTROV -

17

Walzer der Alpenglöckchen

04:04

bottom of page