top of page
2158 Norma Winstone Stories Yet To Tell.jpg

Na nowej płycie pani Winstone jak zwykle sto procent Normy. Może nawet ciut więcej. „Stories Yet To Tell” to już trzeci krążek Brytyjki zrealizowany w trio z włoskim pianistą Glauco Venierem (wieloletnim współpracownikiem Kenny’ego Wheelera) i niemieckim klarnecistą Klausem Gesingiem. Ich poprzedni wspólny album, „Distances” (2008), nominowano do nagrody Grammy. Niewykluczone, że najnowsze dzieło triumwiratu zdystansuje swego poprzednika. Tchnący świeżością materiał utwierdza słuchacza w przekonaniu, że Norma jest jak orgazm bez ruchów frykcyjnych, jak nietucząca czekolada, jak płaca bez pracy.

Nienachalna wokalna maniera jazzowej weteranki (ur. 1941) znakomicie współgra z na wskroś ascetycznym instrumentarium, stając się jego integralną częścią bardziej aniżeli niezależnym, autonomicznym głosem. To interpretacyjna skromność Winstone przesądza o jej artystycznym bogactwie. A tego na płycie nie brakuje: różnorodność kolorystyk, faktur i gatunków przyprawia o drżenie bębenków. Wśród tematów wiele niespodzianek, m.in. friulska pieśń ludowa Lipe Rosiže (z silnie synkopowaną rytmiką i sztandarową, precyzyjnie wysylabizowaną wokalizą), zaaranżowana przez Veniera włoska kompozycja Ballo Furlano z XVI w. (z imponującym pochodem klarnetu basowego), czy wreszcie oniryczna interpretacja XIII-wiecznej pieśni trubadurów En mort d’En Joan de Cucanh (zgodne wykonanie przebiegu melodycznego przez całe trio daje piorunujące wrażenie i zamyka logicznie całość).

Ale „Stories…” to przede wszystkim nastrojowe ballady, do których Winstone, baczna obserwatorka życia, sama pisze teksty.

Wzbijająca się w górne rejestry Goddess do muzyki Shortera to mój ulubiony punkt programu. „Wierzę, iż słowo przemieni tę kompozycję w coś zupełnie innego” – zwierzyła się artystka, która pozostaje jedną z niewielu postaci współczesnego jazzu tak silnie wrażliwych na poetyckie tworzywo. Norma potrafi z ołowianych liter utkać latawiec. Nic dziwnego, że człowiekowi robi się tak jakoś lekko na duszy.

(http://jazzforum.com.pl)

Klaus Gesing - Bass Clarinet, Soprano Saxophone

Release date: 20.08.2010
ECM 2158

1

JUST SOMETIMES(Armando Manzanero)

06:10

2

SISYPHUS(Klaus Gesing)

05:05

3

CRADLE SONG (HOY NAZAN)(Komitas Vardapet)

04:33

4

LIKE A LOVER(Dori Caymmi)

04:10

5

RUSH(Klaus Gesing)

04:48

6

THE TITLES(Klaus Gesing)

04:00

7

CARNERA(Glauco Venier)

04:11

8

LIPE ROSIŽE(Glauco Venier)

04:56

9

AMONG THE CLOUDS(Maria Schneider)

03:32

10

BALLO FURLANO(Giorgio Mainerio)

03:18

11

GODDESS(Wayne Shorter)

05:09

12

EN MORT D'EN JOAN DE CUCANH(Public Domain)

02:15

bottom of page